1 снежня 1992 года пачаў сваю працу вылічальная-аналітычны цэнтр Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, які быў утвораны ў выніку аб'яднання інфармацыйна-вылічальнага цэнтра (ДВЦ) Міністэрства асветы і вылічальнага цэнтра калектыўнага карыстання (ВЦКП) Минвуза. У 2001 годзе ў адпаведнасці з новым Грамадзянскім Кодэксам Рэспублікі Беларусь цэнтр быў перайменаваны ва ўстанову «Галоўны інфармацыйна-аналітычны цэнтр Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь». P>
Перад створанай структурай стаялі дзве асноўныя задачы, якія захоўваюць сваю актуальнасць і цяпер: P>
1. Выкананне функцый галаўнога арганізацыі галіны па пытаннях распрацоўкі і ўкаранення інфармацыйных тэхналогій у сістэме адукацыі Беларусі, каардынацыя ўсёй дзейнасці па вышэйназванай кірунку, выкананне функцый заказчыка пры правядзенні распрацовак па інфарматызацыі сістэмы адукацыі і г.д .; P>
2. Інфармацыйна-аналітычнае забеспячэнне дзейнасці сістэмы адукацыі, уключаючы вядзенне дзяржаўнай і галіновай статыстычнай справаздачнасці, аўтаматызацыю працэсаў збору і апрацоўкі інфармацыі, фарміраванне і вядзенне баз і банкаў даных, фарміраванне аналітычных матэрыялаў на аснове апрацоўванай інфармацыі. P>
З пачатку свайго існавання ГИАЦ Мінадукацыі ішоў у авангардзе толькі зараджалых ў Беларусі працэсаў інфарматызацыі. Супрацоўнікі навукова-даследчага сектара ГИАЦ Мінадукацыі сталі першапраходцамі беларускага Інтэрнету: ужо ў 1994 годзе імі было ажыццёўлена падлучэнне першай IP-лініі, з якой пачала сваю працу сетка UNIBEL (да гэтага моманту для беларускіх карыстальнікаў была даступная толькі электронная пошта). На базе гэтай сеткі ў 1995 адбылася першая міжнародная онлайн-канферэнцыя «Інтэрнэт у Беларусі». P>
Асноўная задача сеткі UNIBEL можа быць сфармуляваная як забеспячэнне найбольш эфектыўнага выкарыстання інфармацыйных рэсурсаў глабальных камп'ютэрных сетак: P>
пераадоленне раз'яднанасці універсітэтаў, інстытутаў, навуковых цэнтраў, лабараторый груп даследчыкаў і асобных вучоных, выкладчыкаў і студэнтаў у пытаннях выкарыстання інфармацыйных тэхналогій і сродкаў камунікацый; P> Li>
пераадоленне цяжкасцяў у распаўсюдзе новых ідэй, навуковых вынікаў і публікацый па розных праблемах, і ў першую чаргу, па праблемах інфармацыйных тэхналогій; P> Li>
забеспячэнне выхаду ў сусветныя адукацыйныя і кампутарныя сеткі, прадастаўленне доступу да міжнародных інфармацыйных, вылічальных і праграмным рэсурсаў; P> Li>
забеспячэнне эфектыўнай эксплуатацыі інфармацыйных рэсурсаў Рэспублікі Беларусь у цэлым; P> Li>
правядзенне адзінай тэхнічнай палітыкі ў галіне камп'ютэрных камунікацый ў адукацыі і навуцы; P> Li>
навучанне і распаўсюд інфармацыйных тэхналогій, распаўсюджванне культуры Internet. P> Li> Ul>
P>
Сетка UNIBEL мае сваю зарэгістраваную ў Еўрапейскай службе рэгістрацыі сетак (RIPE) аўтаномную сістэму, а таксама вялікі пул IP адрасоў класа С. Доўгі час сетка выконвала ролю прадстаўніка Рэспублікі Беларусь у TERENA (Trans-European Research and Education Networking Association). P>
Сетка UNIBEL ўдзельнічала ў шэрагу міжнародных праектаў, у прыватнасці, пры падтрымцы замежнага гранта было створана оптавалакновае кольца ў Мінску з размяшчэннем камунікацыйнага абсталявання на тэлефонных станцыях (праект Інтэрнэт). Такое рашэнне дазволіла вырашыць праблему апошняй мілі і забяспечыць аптымальныя ўмовы для падлучэння карыстальнікаў, так як канчатковым карыстальнікам неабходна было толькі падлучыцца да абсталявання, размешчанага на бліжэйшай тэлефоннай станцыі. Гэта оптавалакновае кольца да гэтага часу эфектыўна эксплуатуецца. P>
Галоўны інфармацыйна-аналітычны цэнтр Міністэрства адукацыі стварыў і падтрымлівае ў актуальным стане шэраг найважнейшых для рэспублікі банкаў даных: банк даных дзяцей-сірот, дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў; банк даных аб дзецях, якiя выязджаюць на аздараўленне за мяжу; банк даных аб дзецях з асаблівасцямі псіха-фізічнага развіцця; банк даных адоранай моладзі. Пераклад вялізнага масіва «папяровых дадзеных» на электронныя носьбіты дазваляе аператыўна працаваць з інфармацыяй, што ва ўмовах дынамічнай сучаснасці напрамую ўплывае на эфектыўнасць прыняцця рашэнняў. P>
Важнейшы напрамак дзейнасці ГИАЦ - гэта інфармацыйна-аналітычная падтрымка работы Міністэрства адукацыі, а дакладней цэнтральнага апарата ўпраўлення Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь. Гаворка ідзе ў першую чаргу пра статыстычнай інфармацыі аб працэсах, якія адбываюцца ў адукацыйнай галіны нашай краіны. Неабходна адзначыць, што на сённяшні дзень ГИАЦ апрацоўвае ўсю статыстычную справаздачнасць па галіне адукацыі, што складае больш за 30 формаў цэнтралізаванай, нецэнтралізаванага, ведамаснай справаздачнасці. P>
Некаторыя формы справаздачнасці прадастаўляецца не толькі ў Мінадукацыі, але і ў іншыя вядучыя міністэрства і ведамствы, такія як Генпракуратура, Камітэт дзяржаўнага кантролю, Мінфін і г.д .: P>
P>
«4-выдаткі (Мінадукацыі)» - інфармацыя аб выкананні дэкрэта №18; P> Li>
Формы «Абітурыент» - інфармацыя аб ходзе ўступнай кампаніі ва ўстановы адукацыі (вышэйшай, сярэдняй спецыяльнай, прафесійна-тэхнічнага). P> Li> Ul>
P>
На падставе сабранай інфармацыі штогод фармуюцца статыстычныя зборнікі, інфармацыя з якіх неверагодна запатрабавана як у Міністэрстве адукацыі, так і ў іншых органах дзяржаўнага кіравання Рэспублікі Беларусь. P>
Пры непасрэдным удзеле ГИАЦ Мінадукацыі быў ажыццёўлены шэраг распрацовак у рамках рэалізацыі мерапрыемстваў наступных дзяржаўных і галіновых праграм і праектаў: P>
1. У рамках рэалізацыі падпраграмы «Камп'ютэрызацыя насельніцтва» Прэзідэнцкай праграмы «Бытавая электроніка» (1998-1999 гг.) Распрацаваны: P>
P>
P>
2. Пры рэалізацыі рэспубліканскай праграмы «інфарматызацыя сістэмы адукацыі" (1998-2006 гг.) Распрацаваны: P>
P>
праграмна-метадычныя комплексы ў падтрымку выкладання прадметаў агульнаадукацыйнай школы - 9. P> Li>
аўтаматызаваныя спісы - 1. P> Li> Ul>
P>
3. У рамках галіновай праграмы "электронны падручнік» па распрацоўцы электронных адукацыйных рэсурсаў для сістэмы адукацыі Рэспублікі Беларусь (2007-2010 гг.) Створаны: P>
P>
P>
Спецыялістамі цэнтра распрацаваны арганізацыйна-тэхнічныя і праграмныя меры, якія дазволілі адкрыць на базе ГИАЦ Мінадукацыі які сведчыць і рэгіструючы цэнтр, што забяспечыла магчымасць выдачы электроннай подпісы для перадачы дакументаў у электронным выглядзе. Які сведчыць і рэгіструючы цэнтр атрымаў адпаведную ліцэнзію Аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь. P>
Сярод распрацаваных сістэм па зборы і апрацоўцы інфармацыі можна вылучыць наступныя: «Электроннае адукацыю», «Дзяржзаказ на падрыхтоўку кадраў» і некаторыя іншыя. P>
Пастаянны рост аб'ёмаў інфармацыі і ўзнікненне ўсё новых пагроз у інфармацыйнай прасторы выклікалі неабходнасць у жорсткай сістэматызацыі дадзеных і стварэнні надзейных сістэм абароны. У сувязі з гэтым ГИАЦ Мінадукацыі размясціў свае інфармацыйныя рэсурсы на рэспубліканскай платформе beCloud, якая дзейнічае на аснове хмарных вылічэнняў, і аказвае садзейнічанне арганізацыям, падведамным Міністэрству адукацыі, у перамяшчэнні сваіх рэсурсаў на платформу рэспубліканскага цэнтра апрацоўкі дадзеных. P>
Адно з малапрыкметных, але вельмі важны напрамак нашай дзейнасці - гэта сэрвіснае абслугоўванне, уключаючы падтрымку функцыянавання лакальнай сеткі цэнтральнага апарата ўпраўлення Міністэрства адукацыі. Непасрэдна ГИАЦ пастаўлена задача забяспечваць якасную відэаканферэнцсувязь з рэгіёнамі, абласнымі ўпраўленнямі адукацыі, установамі адукацыі, размешчанымі па-за Мінскам. Гэта досыць складаная тэхнічная задача, так як колькасць удзельнікаў відэаканферэнцыі можа быць вялікім, пры гэтым якасць каналаў сувязі з рэгіёнамі не заўсёды задавальняе прад'яўляюцца стандартам. P>
Важная роля адводзіцца ГИАЦ па зборы, апрацоўцы і, галоўнае, аналізе інфармацыі аб дзейнасці ўсіх устаноў адукацыі Рэспублікі Беларусь з пункту гледжання ацэнкі іх працы на падставе зацверджаных крытэрыяў і паказчыкаў. У перспектыве ГИАЦ павінен забяспечваць пабудова рознага роду рэйтынгаў ўстаноў адукацыі па розных крытэрах іх дзейнасці. Гэта вельмі важная праца і праводзіць яе павінны незалежныя кваліфікаваныя спецыялісты, якія ў стане аб'ектыўна ацаніць дзейнасць устаноў адукацыі рознага ўзроўню. P>
ГИАЦ Мінадукацыі адводзіцца ключавая роля пры пераходзе на крытэрыі і паказчыкі, якія выкарыстоўваюцца ў міжнароднай статыстыцы адукацыі. Ад таго, як будзе прадстаўлена наша сістэма адукацыі ў міжнародных структурах, залежыць рэйтынг краіны ў цэлым, магчымасць прыцягнення ў Рэспубліку Беларусь замежных студэнтаў і знешніх інвестыцый. У цяперашні час гэтая праца толькі пачалася і рабіць яе трэба вельмі прафесійна, з веданнем асаблівасцяў арганізацыі адукацыі ў нашай краіне і спецыфікі нашай сістэмы адукацыі. P>
У сувязі з патрэбай у актуальнай інфармацыі аб працэсах інфарматызацыі, ГИАЦ Мінадукацыі заснаваў навуковы часопіс «Лічбавая трансфармацыя», у якім асвятляюцца найважнейшыя пытанні развіцця і выкарыстання інфармацыйных тэхналогій у беларускай і міжнароднай практыцы. P>
За апошнія гады ГИАЦ Мінадукацыі прымаў удзел у рэалізацыі такіх дзяржаўных навуковых і навукова-тэхнічных праграм, як: P>
• Дзяржаўная навукова-тэхнічная праграма «Інфармацыйныя тэхналогіі»; P>
• Нацыянальная праграма паскоранага развіцця паслуг у сферы інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій на 2011-2015 гг .; P>
• Дзяржаўная праграма развіцця лічбавай эканомікі і інфармацыйнага грамадства на 2016-2020 гг. P>
3 кастрычніка 2017 года Галоўны інфармацыйна-аналітычны цэнтр Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь прайшоў акрэдытацыю ў Дзяржаўным камітэце па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь і Нацыянальнай акадэміі навук і зноў пацвердзіў свой статус навуковай арганізацыі, што дазваляе яму паспяхова працягваць даследаванні ў галіне прыродазнаўчых, тэхнічных і грамадскіх навук , якія садзейнічаюць актыўнаму ўкараненню інфармацыйных тэхналогій у адукацыйны працэс. P>
Супрацоўнікі ГИАЦ Мінадукацыі прымалі ўдзел у навукова-даследчых распрацоўках бібліяметрычных методыкі адбору і ацэнкі сусветных навуковых перыядычных выданняў; методыкі і рэкамендацый па правядзенні экспертызы праграмных прадуктаў, прапанаваных для ўкаранення ў сістэму адукацыі Рэспублікі Беларусь; распрацоўцы тэхнічнага задання па стварэнні інфармацыйнай сістэмы «Рэгістр навучэнцаў устаноў дашкольнай, агульнай сярэдняй, прафесійна-тэхнічнай, сярэдняй спецыяльнай і вышэйшай адукацыі Рэспублікі Беларусь». P>
У перыяд з 2003 па 2010 год ГИАЦ выконваў функцыі апорнага пункта (Focal Point) Інстытута ЮНЕСКА па інфармацыйных тэхналогіях у адукацыі. Сумесна з Інстытутам ГИАЦ удзельнічаў у розных даследаваннях, семінарах, канферэнцыях па пытаннях інфарматызацыі адукацыі, што дазволіла выкарыстоўваць каштоўны замежны вопыт для ўкаранення інфармацыйных тэхналогій у сістэму адукацыі Беларусі. P>
Доўгія гады ўстанова з'яўлялася каардынатарам рэалізацыі праектаў у галіне адукацыі Праграмы Erasmus +, якая фінансуецца Еўрапейскім саюзам. У 2015 годзе ГИАЦ Мінадукацыі выступіў арганізатарам выставы Erasmus +, дзе былі прадстаўлены адукацыйныя праграмы для студэнтаў, дактарантаў і супрацоўнікаў вышэйшых навучальных устаноў, а таксама сумесныя магістарскія праграмы Erasmus Mundis. P>
Галоўны інфармацыйна-аналітычны цэнтр Міністэрства адукацыі штогод удзельнічае ў арганізацыі і правядзенні навукова-тэхнічных выстаў і канферэнцый ў рамках кангрэсаў ТІБО і міжнародных выстаў «Перспектыўныя тэхналогіі і сістэмы: інфарматыка, тэлекамунікацыі, бяспека». На дадзеных выставах ўстанова ўяўляла праграмныя прадукты "Электронны часопіс» і «Электронны дзённік" і іншыя праграмныя сродкі навучальнага прызначэння, а таксама кампутарную сетку UNIBEL. На працягу 2012-2016 гадах ГИАЦ Мінадукацыі быў узнагароджаны дыпломамі ўдзельніка міжнароднага спецыялізаванага форуму па тэлекамунікацыях, інфармацыйных і банкаўскіх тэхналогіях "ТІБО". У 2013 годзе была атрымана Інтэрнэт-прэмія «TIBO-2013» (дыплом за III месца ў намінацыі «Культура і мастацтва»). P>
ГИАЦ Мінадукацыі сумесна з Міністэрствам адукацыі Рэспублікі Беларусь арганізавалі правядзенне I Міжнароднай спецыялізаванай навукова-тэхнічнай выставы-форума «Інфармацыйныя тэхналогіі ў адукацыі» - ITE-2017. У Беларусі ITE-2017 стала першай падзеяй такога маштабу ў сферы адукацыі. Партнёрамі мерапрыемства выступілі такія кампаніі, як Softline, MTC, ZTE, Velcom, beCloud, Microsoft, life, Мапсофт, Аверсэв, Физикон, Inventolabs, HORIZONT, а таксама Банк развіцця і БДУ. ITE-2017 стала найбуйнейшай платформай для адкрытага дыялогу больш за 3000 удзельнікаў, зацікаўленых у пытаннях інфарматызацыі: прадстаўнікоў устаноў адукацыі, органаў кіравання сістэмы адукацыі і сусветных пастаўшчыкоў інфармацыйных тэхналогій. Выстава-форум ITE-2017 згуляла ролю магутнага імпульсу для ўстанаўлення дзелавых кантактаў паміж прадстаўнікамі сістэмы адукацыі і пастаўшчыкамі інфармацыйных тэхналогій. P>
На працягу 27 гадоў ГИАЦ Мінадукацыі вядзе маштабную працу па зборы і апрацоўцы і аналізу статыстычнай інфармацыі ў галіне адукацыі, а таксама ажыццяўляе каардынацыю дзейнасці па ўкараненні інфармацыйных тэхналогій ва ўстановы адукацыі. Цэнтр займаецца вядзеннем дзяржаўнай статыстычнай і ведамаснай справаздачнасці; стварэннем і вядзеннем галіновых баз дадзеных статыстычнай інфармацыі; распрацоўкай статыстычных зборнікаў. Таксама ГИАЦ Мінадукацыі займаецца развіццём сродкаў тэлекамунікацый і інфармацыйных рэсурсаў у Рэспубліцы Беларусь, уключаючы праектаванне, будаўніцтва, эксплуатацыю і аказанне паслуг сетак перадачы дадзеных, навучанне карыстальнікаў. Цэнтрам праводзяцца навукова-даследчыя і доследна-канструктарскія работы па праблемах інфармацыйных тэхналогій, тэлекамунікацыйных сетак і сістэм, па стварэнні і актуалізацыі інфармацыйных рэсурсаў. P>
Сучаснае жыццё разгортваецца ў глабальнай канкурэнтнай асяроддзі, таму перад ГИАЦ Мінадукацыі стаіць вельмі складаная задача: стаць каардынатарам узаемадзеяння прадстаўнікоў сістэмы адукацыі і найбуйнейшых вытворцаў інфармацыйных тэхналогій для ўкаранення найноўшых дасягненняў навукі і тэхнікі ў адукацыйны працэс. Гэта дасць магчымасць павысіць канкурэнтаздольнасць сістэмы адукацыі Беларусі на міжнародным узроўні і паскорыць працэс уваходжання краіны ў глабальную эканоміку ведаў.
P>